Veldacademie werkt op het snijvlak van stedelijke ontwikkeling en diverse maatschappelijke vraagstukken. In deze nieuwsbrief lees je over het actieonderzoek Gezond in Beverwaard. Daarnaast ontwikkelt Veldacademie met IHS/EUR een training voor integrale gebiedsontwikkeling. In het artikel over het Living Lab Reyeroord lees je over de opstart van het experiment Gemeenschappelijke Binnentuinen. Wil je weten hoe je een voorlichtingscampagne kan afstemmen op het gedrag van je doelgroep? In ons gedragsonderzoek Voorkomen van Gehoorschade lees je hoe jongeren omgaan met te harde muziek. Bij al onze projecten zijn natuurlijk veel studenten betrokken. Wil je ook onderwijspartner worden? Neem dan contact met ons op.
SCHOOL WORDT PARTNERSCHOOL VAN FEYENOORD FOUNDATION
In het project Gezond in Beverwaard onderzoeken we al drie jaar lang hoe de leefstijl van basisschoolleerlingen verbeterd kan worden. Dat doen we op basis van het Model voor Positieve Gezondheid. We zijn heel blij dat de school waar het onderzoek plaatsvindt partner is geworden van de Feyenoord Foundation. Jaarlijks vinden er nu voor alle groepen activiteiten plaats, zoals sportactiviteiten, tips voor gezonde voeding of persoonlijke ontwikkeling. De samenwerking werd afgetrapt met een bezoek van groep 8 aan het Feyenoord Stadion. Daar kregen de kinderen een voetbaltraining met aandacht voor samenwerken, communiceren en normen en waarden. En in een persconferentie met jeugdspelers stond het bereiken van persoonlijke doelen centraal. De Feyenoord Foundation is een goed voorbeeld hoe private partijen een rol kunnen spelen in het bevorderen van een gezonde leefstijl bij kinderen en jongeren. (Foto'S Feyenoord Stadion: Jan van der Ploeg )
HOE WERK JE EEN INTEGRALE RUIMTELIJKE STRATEGIE UIT?
De wereld van stedelijke ontwikkeling wordt steeds complexer. Werkte je vroeger met collega’s uit je eigen vakgebied aan beleid en plannen, nu word je vaker gevraagd om aan te schuiven bij een interdisciplinaire ‘gebiedssessie’. In de praktijk maken wij regelmatig mee dat op bijeenkomsten rond gebiedsontwikkeling een gemeenschappelijke kennisbasis ontbreekt waardoor de uitwisseling tussen disciplines moeilijk verloopt. Daarom ontwikkelt Veldacademie in samenwerking met het Institute for Housing and Urban Development Studies (IHS) een training ‘Integrale Gebiedsstrategie’. Deze training is verbonden aan een concrete gebiedsopgave en opgebouwd uit drie modules die op elkaar voortbouwen. In de eerste module komen verschillende vormen van ruimtelijke analyse aan bod. In de tweede module werken we aan visievorming en genereren we ideeën. In de derde module leren we hoe we ideeën kunnen prioriteren, verder uitwerken en samenvoegen. Heb je vragen over deze training neem dan contact op met ruth@veldacademie.nl.
MAAK EEN WIJK TOEKOMSTBESTENDIG OP FYSIEK ÉN SOCIAAL VLAK
Veldacademie ondersteunt de Clusters Stadsbeheer en Maatschappelijke Ontwikkeling bij het opzetten van een Living Lab rond duurzame wijkontwikkeling in Reyeroord IJsselmonde. De aanleiding voor het Living Lab is dat er grote beheeropgaven liggen, zoals de vervanging van riolering en de overstap naar duurzame energie. Met verschillende experimenten willen we in Reyeroord onderzoeken hoe we samen met bewoners en ondernemers een wijk duurzamer en veerkrachtiger kunnen maken. Een van de experimenten is om de gemeenschappelijke binnentuinen duurzamer te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van waterberging, biodiversiteit, energieopwekking en voedselproductie. Maar ook op het gebied van gezonde leefomgeving, recreatie en ontmoeting. We zijn gestart met een aantal workshops waarin de mogelijkheden van een tuin vanuit meerdere disciplines zijn onderzocht en waarbij ook veel praktische belemmeringen aan het licht kwamen. We bereiden op dit moment het vervolgtraject voor, waarin de participatie van bewoners weer voorop staat. Bent u bewoner en/of ondernemer en geïnteresseerd in deelname aan het Living Lab in Reyeroord? Neem dan contact met ons op.
LEER JE DOELGROEP BETER KENNEN
In Rotterdam zegt ruim een kwart van de leerlingen in het voorgezet onderwijs wel eens last te hebben van een piep in het oor. Eenmaal opgelopen gehoorschade is niet te repareren, voorkomen is dus belangrijk. De Gemeente Rotterdam wil daarom met een voorlichtingscampagne het gedrag van jongeren beïnvloeden. Maar hoe kan je het beste deze groep jongeren bereiken én met welke boodschap? Veldacademie organiseerde een focusgroep om te onderzoeken hoe jongeren met dit vraagstuk omgaan. We gingen daarvoor met een groep jongeren in gesprek over uitgaan, de beleving van het geluid in clubs en het gebruik van gehoorbescherming. Het gesprek voerden we aan de hand van vijf thema’s. Per thema zijn de resultaten samengevat en terug te vinden in het rapport, Voorkomen van Gehoorschade. De campagne van de gemeente wordt afgestemd op de resultaten van dit gedragsonderzoek. (Foto: Marc Heeman)
(AF)STUDEREN IN DE PRAKTIJK
Veldacademie werkt structureel samen met diverse onderwijsinstellingen om bij te dragen aan een toekomstbestendige stadontwikkeling door middel van (actie)onderzoek. Hierdoor kunnen studenten (af)studeren op actuele maatschappelijke vraagstukken. Heb je interesse om vanuit een onderwijsinstelling samen te werken, neem dan contact met ons op.
De nieuwe studenten van de opleidingen Pedagogische Wetenschappen (EUR), Sociologie (EUR), Architectuur (TU Delft) en Leisure Management (WdKA) zijn net gestart. Studenten van onze afstudeerstudio Bouwkunde (TU Delft) werken tot aan de zomer aan meerdere opgaven in Bospolder Tussendijken. Vorig semester hebben studenten in heel verschillende wijken aan diverse opgaven gewerkt. Stagiairs van de opleidingen Ruimtelijke Ordening en Planologie (HR) en Vastgoed & Makelaardij (HR) hebben zich beziggehouden met de consequenties die het langer thuis wonen voor de bestaande zorghuisvesting en buitenruimte in Prins Alexander heeft. In Living Lab Reyeroord zijn gemeenschappelijke binnentuinen en een circulair materiaaldepot onder de loep genomen door stagiairs van de opleidingen Ruimtelijke Ordening en Planologie (HR) en Landscape and Environment Management (Hogeschool Inholland). Studenten van de minor Cities, Migration & Socio-Spatial Inequality (TU Delft) en een internationale groep studenten (IHS) deden onderzoek naar verschillende vormen van ongelijkheid in Hillesluis en de Tarwewijk.