Nieuws

Alumni in beeld: Lars van Hoeve

 Tien jaar Veldacademie betekent ook: tien jaar geweldige afstudeerders. In deze serie zoeken we een aantal alumni op om te vragen hoe het met ze gaat. Deze keer: Lars van Hoeve!

 

Voor zijn bachelor Sociale Geografie en Planologie van de Universiteit Utrecht deed Lars onderzoek bij Veldacademie. Gewapend met een grote interesse in Rotterdam-Zuid, onderzocht hij in Oud-Charlois hoe bewoners hun wijk ervaren.

 

Hoe ben je terecht gekomen bij Veldacademie?

‘’Ik volgde de minor Stedenbouw en Duurzame Ontwikkeling aan de TU Delft en via de TU kwam ik in aanraking met Veldacademie. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat wij onze bachelor afrondde bij een derde partij. Dus afstuderen bij Veldacademie, daar was mijn bachelor coördinator toendertijd niet zo blij mee. Maar ik was enthousiast over de mogelijkheden. Ik was al een paar keer bij Veldacademie geweest voor lezingen en had andere studenten gehoord over hun werk. Met name de locatie, Rotterdam-Zuid, vond ik heel interessant. Oud-Charlois werd namelijk echt gezien als probleemwijk. Ik heb toen mijn hele thesis zo gevormd dat ik daar een onderzoek kon uitvoeren. Het heeft me wel wat moeite gekost om dat te regelen bij mijn coördinator, maar die moeite was het zeker waard.’’

 

Welk onderzoek heb je precies verricht bij Veldacademie?

‘’Voor mijn onderzoek heb ik echt naar de mensen in de wijk gekeken en geluisterd: hoe beleven zij het leven in een probleemwijk, hoe ervaren zij het, hoe leven zij daar? Of zien de bewoners het zelf helemaal niet als probleemwijk? Hierbij heb ik mental mapping gebruikt, een methode waarbij je bewoners vraagt een kaart te tekenen van de wijk en daarbij de hoogtepunten en belangrijkste routes op aan te geven. Als je dit met een groot aantal mensen doet, ontstaat er een kaart van de mentale belevingswereld van bewoners. Daarnaast was het ook onderdeel van mijn thesis om te kijken naar invloeden uit het verleden. Op Oud Zuid zijn heel veel oude industriële gebouwen die nog steeds gebruikt worden. Wat is de invloed van deze gebouwen? Uiteindelijk heb ik mijn uitkomsten gekoppeld aan een leefveldenanalyse van de Veldacademie zelf, waarbij zij bepaalde thema’s als onderwijs en zorg - en de kwaliteit daarvan - hadden onderzocht. Op deze manier werden de zwakke en sterkte punten van de wijk in kaart gebracht.’’

 

Hoe heb je je tijd bij Veldacademie ervaren?

‘’Zeker heel positief. Ik had veel vrijheid, ik kon komen en gaan wanneer ik wilde. Destijds woonde ik in Utrecht en ik ging zo’n twee tot drie keer per week naar Veldacademie. Er hing een leuke sfeer, ik vond het een bijzondere plek. Daarnaast was het heel prettig om in de praktijk bezig te zijn, om rond te lopen in de wijk en met bewoners te praten. Dat was ook de beweegreden om bij Veldacademie af te studeren, dat ik me echt zelf in de wijk kon begeven en op onderzoek uit kon gaan.’’

 

Waar ben je na Veldacademie terecht gekomen?

‘’Na mijn bachelor heb ik de master Geographical Information Management and Applications gevolgd. Deze heb ik afgerond met een onderzoek naar geovisual football analystics. Heel iets anders dan mijn bachelor onderzoek, maar ik was benieuwd of het mogelijk was om bewegende sporters in kaart te brengen. Dit onderzoek heb ik ook uitgezet bij de start-up SciSports. Daar heb ik de afgelopen zes maanden gewerkt als stagiair. Inmiddels ben ik daar klaar en ga ik vanaf december aan de slag bij het ingenieursadviesbureau Sweco. Mijn eerste echte ‘grote mensenbaan’. Ik heb er zin in!’’