Tallinn, een stad in transitie is de inspirerende bestemming voor de Veldacademie-excursie van 2021. De excursie brengt ons langs bijzondere plekken en projecten, die tevens dienen als test cases voor het door Veldacademie ontwikkelde maatschappelijk waardenkader. Dit waardenkader, onderdeel van het project maatschappelijk vastgoed, helpt betrokkenen om na te gaan welke waarden op een plek belangrijk kunnen zijn en deze vanaf het begin af aan bij een (her)ontwerpproces mee te nemen. Onze afstudeerstudenten hebben vanuit deze invalshoek naar afgeronde transformaties en projecten in Tallinn en Helsinki gekeken. Hieronder vind je de bevindingen van de studenten in blog 2:Telliskivi Loomelinnak, (Creative City)
Na het bezoek aan Balti Jaam Turg en Depoo food street, lopen we door naar Telliskivi Loomelinnak, of ook wel Telliskivi Creative City. Onze verwachtingen waren voor ons vertrek al hoog; dit leek de plek voor ons, jonge creatievelingen. Ondanks dat het al donker is als we aankwamen, is iedereen direct enthousiast. Het oude industriële gebied is omgetoverd tot een creatieve plek, terwijl de historie van het gebied behouden is gebleven.
Het verhaal van Telliskivi Creative City begint in 2009. Destijds was de grote voormalige Kalinin-fabriek in een staat van verwaarlozing en had de wijk Kalamaja eromheen niet de beste reputatie. Creative City is ontstaan in de overtuiging dat, in plaats van deze plek met de grond gelijk te maken, deze plek gered moest worden en de industriële uitstraling behouden moest blijven. De ruimtelijke structuur van Telliskivi Creative City is een overblijfsel van de machine- en elektronica-industrie.
Eén van vele gebouwen in Telliskivi Loomelinnak, Telliskivi Creative City, waarin vele creatieve startups gevestigd zitten en hun producten verkopen.
Een bedrijf starten in de oude fabriek leek velen absurd, maar Telliskivi Creative City is een levendige plek geworden met veel ruimte voor creativiteit. Een creatieve community van startups en verschillende bedrijven in kunst, creatieve sector, fashion & design, gezondheid & beauty, en barretjes, restaurants en eetplekjes. Een meerderheid van de bedrijven bevindt zich in de creatieve industrie. Het is tegenwoordig lastig om een ruimte te huren in de Creative City omdat het zo’n populaire plek is. Bovendien moeten de functie en het concept van de huurders aansluiten bij de visie van Telliskivi. Fast fashion en andere grote ketens zijn hier niet welkom.
Telliskivi telt inmiddels 250 bedrijven, 1.500 werkzame mensen, waaronder veel internationals, en talloze bezoekers; zowel toeristen als de lokale bevolking van Tallinn brengen hier graag hun tijd door.
Het programma is breed en door het jaar heen zijn er veel verschillende evenementen; van het Telliskivi Street Food Festival tot rommelmarkten op zaterdag, van concerten, stand-up optredens tot aan experimenteel theater. In het hart van Creative City liggen onder andere het internationaal gerenommeerde Fotografiska Tallinn Photography Museum, Juhan Kuus Documentary Photo Centre, Sõltumatu Tantsu Lava theater en een modern dansplatform, LaMuuIce Cream Factory en de Erinevate Tubade Klubi-locatie.
Het gebruik van het gebied
Creative City wordt, zoals bedoeld, gebruikt door creatieve ondernemingen en winkels. Door de ramen van de gebouwen zijn verschillende ondernemingen en studio’s te zien, waar mensen aan het werk zijn. In de winkels is een heel klein aantal winkelende mensen en consumerende mensen te zien. De prijzen van de producten in de winkeltjes zijn relatief hoog, waardoor af te leiden is dat wellicht een specifieke doelgroep bereikt wordt. Dit zou kunnen leiden tot gentrificatie.
De restaurants en cafés lopen echter rond 18:00 uur rustig aan vol en onze tourgids legt uit dat het vaak drukker wordt na werktijden. Op het moment van ons bezoek wordt de publieke ruimte niet gebruikt voor activiteiten. Dit zou kunnen komen door de tijd van het jaar, weersomstandigheden en/of corona. Of het gebied normaliter meer bezoekers trekt, zowel toeristen, als lokale bewoners, is de vraag. Om dit te concluderen zal de plek nog een keer bezocht moeten worden in bijvoorbeeld de zomer.
Een positief effect van de ontwikkelingen van Telliskivi Creative City is dat de bewoners uit omliggend gebied, een groter gevoel van burgerbetrokkenheid, veiligheid en levenskwaliteit aangeven.
De openbare ruimte van Telliskivi Creative City. Zomers vol met mensen die aangetrokken worden door het brede programma met verschillende evenementen.
Maatschappelijke waarden van het project
Culturele expressie - De ruimtelijke structuur van Telliskivi Creative City is een overblijfsel van de machine- en elektronica-industrie en de industriële uitstraling van het fabrieksterrein is behouden. Dit is duidelijk terug te zien en voelen wanneer je hier rondloopt.
De oude structuren zijn nog altijd zichtbaar en worden zelfs gebruikt om exposities in de buitenruimte tentoon te stellen.
Talentontwikkeling / Inspiratie - Creative City is ontworpen om artistiek publiek en creatieve ondernemers aan te trekken en vormt daardoor een creatieve plek waar wordt gewerkt aan kunstprojecten en ook kunstprojecten worden tentoongesteld in zowel binnen- als buitenruimte. Dit kan zorgen voor inspiratie voor bezoeker en talentontwikkeling van kunstenaar.
Door de vele kunstexposities in zowel binnen- als buitenruimte kunnen bezoekers geïnspireerd worden en talenten kunnen ontwikkeld worden doordat er ruimte voor kunstenaars is om hun creativiteit te beoefenen.
Kennisuitwisseling - Het gebied biedt plek aan 250 creatieve startups en bedrijven. Hierdoor ontstaat een community waar kennis uitgewisseld wordt.
De creatieve community met 250 bedrijven en 1.500 werkende mensen kunnen onderling kennis uitwisselen en gebruik maken van elkaars expertise.
Conclusie
Dit project is een goed voorbeeld van hoe een vervallen gebied met een slecht imago, met aanpassingen een belangrijke rol voor de stad kan innemen. Hoewel men op voorhand niet geloofde in bedrijvigheid, blijkt het tegenovergestelde waar; het gebied biedt nu ruimte voor 250 bedrijven en 1.500 werkzame mensen. In Creative City zijn de overblijfselen van de industriële structuur van het voormalig fabrieksterrein goed terug te zien. Kunst in de buitenruimte wordt gecombineerd met deze industriële structuren, waardoor de oude en nieuwe functie samenkomen.
Rotterdam is, net als Tallinn, van oorsprong een havenstad met veel industriële gebieden. In Rotterdam wordt er momenteel veel aandacht besteed aan het terugbrengen van maakindustrie in de stad. Telliskivi Creative City is een goed voorbeeld hoe maakindustrie teruggebracht kan worden in een stad en hoe een breed publiek kan worden geraakt. Inclusiviteit, talentontwikkeling en inspiratie dragen bij aan het verbeteren van de veerkracht van de samenleving; iets wat een belangrijk programmapunt van Rotterdam is.
Een lichtprojectie van kunst op een muur van een gebouw in Telliskivi Creative City, wat bijdraagt aan de hippe en creatieve uitstraling van het gebied.